Táborosi István portréja Karafiáth Orsolya tollából
Istvánnal a Margit körútról nyíló Városfal Vendéglőben találkoztam. A huszonhatodik éve Svájcban dolgozó bárzongorista az elmúlt hónapokban itt játszik, minden pénteken. Az újonnan nyílt hely nagyon jól választott: egy csapásra kedvelt és forgalmas lett, péntekenként sietni kell az asztalfoglalással. Mindenki tudja, hogy a Bárzongorista verseny többszörös közönségdíjasában nem lehet csalódni.
„Leáldozóban van a műfaj - kezdi a művész - nincs hol játszani.
Szerettem volna én itthon is bárzongoristaként működni, de hát jó zenés
helyek
nélkül lehetetlen A Városfal Vendéglő
ilyen értelemben egy menedék. Nagyon fiatal a tulajdonosa, mégis
megérezte,
mennyit lendít az étterem forgalmán az élőzene. A 2005-ös Bárzongorista
Versenyen játszott programomat hallotta, utána szerződtetett ide, és
elmondhatom, hogy nem bántam meg." A bárzongorista szakmának egyáltalán
nem
kedvező hetvenes-nyolcvanas évek vitték Táborosit külföldre játszani:
„1968-74-ig a hatodik kerület összes zenés szórakozóhelyét
végigjátszottam. Én
voltam a repülő zongorista, azt jelenti, hogy a szabadságos vagy beteg
zenészeket helyettesítettem. 1974-ben szerződtem először külföldre, egy
kvartettel. Àllandóan cserélődő zenésztársakkal Skandináviában,
Norvégiában Svédországban, zenéltünk,
hat évet egymás után. Közben két év elteltével egy évre mindig haza
kellett
jönni, ez volt a törvény. Az utolsó kvartett 1980ban feloszlott, azóta
működöm bárzongoristaként. Külföldön a bár fogalma nem egészen azonos a
magyar bárokéval, ezek inkább szállodák bárjai, zenés kávézók,
éttermek, amik
legkésőbb hajnali egykor bezárnak. Baselban kezdtem, ahol a tulajdonos
a
megkeresésemre csak ennyit mondott: 'Holnap válasszon egy zongorát!'.
Kiválasztottam, és ezután 14 éven keresztül játszottam nála, ez idő
alatt lett
a Hotel Euler a leglátogatottabb Pianobár Baselban, esténként egy
gombostűt nem
lehetett leejteni. A törzsvendégek jöttek utánam máshová is."
Kérdésemre, hogy
ez mennyire szabja meg a repertoárt, egyszerű volt a válasz:
„Kitapasztaltam,
kinek mit kell játszani. Fejből kb. 3000 dalt tudok, kottából
felfrissíthető
még 4000-5000. Ez nemzetközi repertoár, filmzene, komolyzene, operett,
evergreen, slágerzene, mindenféle műfajhoz hozzá kell szólnom. Játszom
teljesen
mai zenét is, Robbie Williemset, Elton John-t például. Amit variál az
ember,
abból kialakít egy öt-hat órás alaprepertoárt, hogy ne lehessen zavarba
hozni."
Nem lehet véletlen, hogy valakit ennyire szeret a közönsége.
Táborosinak egész
komoly rajongótábora van. „Van egy 97 éves baseli bácsi is, aki mindig
utánam
jön, bárhol is játsszak Svájcban. Hihetetlen érzés. Hogy mitől van ez?
Nem
tudom. Nem lehet tudni, mit szeretnek bennem az emberek. Talán a sok
gyakorlással kialakított repertoárnak és az eltelt évek rutinjának
köszönhető
ez a szeretet. Nincsen példaképem, én sok mindenkit hallgattam,
mindenkitől
tudtam tanulni. Saját stílus alakul ki ebből, de kell hozzá minimum 15
év! Mi,
bárzongoristák egymástól is tanulunk, Taligás Tibi barátommal sokat
konzultáltam ez ügyben. Akik igazán jó barátok, nem félnek megmutatni
egymásnak
a trükköket. Csik Gusztáv játékát tartom a bárzongorázás etalonjának,
és ezzel
sokan így vannak. Ő nem csupán személyesen segített sokat, hanem a
felvételeivel is. Kielemeztük a játékát, milliószor visszajátszva
egy-egy állást.
Mindig fejlődni kell, és nem csak a repertoárban. Csiszolni kell a
stílust,
ennyi év után is. Most például a Bohemian Rhapsody-t tanulom. A
Frankfurti
Nemzetközi Zenei Vásáron voltam vendég áprilisban, ahol egy fiú orgonán
játszotta el. Fantasztikus volt! Megpróbálom ugyanazt az élményt
közvetíteni
majd zongorával." A bárzongorázás sok feledhetetlen találkozást hozott
az
életébe. Összehozta a zene Ránki Dezsővel, Bartók Péterrel, és sokan
másokkal.
Játszott többek között a Norvég királynak, Alain Delonnak, de ezek
mind-mind
benne vannak az emlékkönyvében. „Ez az emlékkönyv ki van rakva mindig a
zongorámra. Már nagyon vastag, betelt, újat kéne nyitni, de nem visz rá
a
lélek. Nem is fehérek, rég megsárgultak a lapjai. Fényképek, rajzok,
aláírások,
köszönetek vannak benne. Egyszer, mikor Interlakenben játszottam leült
velem
szemben egy szakállas férfi. Láttam, hogy rajzolgat, és valóban, 10
perc múlva
odahozta a könyv egyik díszét, egy remek hangulatképet. Láttam rajta,
hogy nem
amatőr. Kiderült, hogy ő restaurálja szemben a templom freskóit, és
most csak
beugrott egy kávéra..." Nagyon fontosak az ilyen pillanatok. Táborosi
játékát
hallgatva én is átérzem,hogy a zenének milyen ereje van. Még akkor is segít,
ha csak tíz percünk van, amíg a kávénkat megisszuk.